RSS Flöde

Enkel,god och snablagad chokladkaka*****

Postat den

Den här kakan vispas ihop snabbt och lätt, smeten slås ut på bakpappersklädd långpanna, bakas i 15 -20 min.  Under tiden  stickar ni några varv och när kakan är färdig skär ni bort kakans kanter, bjuder nära och kära på dessa delikatesser och njuter sedan sötman av hela kakan själva. (Här är det egentligen inte alls dumt att baka två kakor, jösses, kakorna är så lättätna att man omöjligt kan tro att första plåten redan är slut…)

2 dl hasselnötter (som rostas i ugnen när den värms upp)

200 g smör

200 g Marabou mörk chokladkaka

4 ägg

4 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull, lägg i den sönderbrutna chokladen, rör om till en smet. Vispa under tiden ägg och socker vitt och pösigt, blanda mjöl och bakpulver, rör ned i äggsmeten. Blanda också i smörchokladen. Hacka ( eller mortla sönder nötterna) i bitar, blanda hälften i smeten, resten strös ovanpå. Slå ut på bakplåtspappersklädd långpanna, grädda i 175 grader i ca 15 – 20 min. Låt kallna något innan den ev skärs i bitar. Blir om möjligt ännu godare om den får stå ett dygn eller två i kylskåp (tror jag, mina kakor hinner knappt kallna innan de är slut. Troligtvis beror det på att bakplåtarna är för små).

Om ariadnegarn

Ariadne Garn & Kuriosa i Kalmar På bloggen kommer information om nya garnsorter och framtida stickcaféer komma upp

»

  1. Min favoritkategori på din fina blogg som jag borde ha hittat för länge sedan. I sommar kommer jag förbi och trycker i mig några plåtar :). Kram tills dess

    Svara
  2. Jag kommer förbi i sommar och trycker i mig några plåtar. Kram

    Svara

Kommentera

