RSS Flöde

Fjädermönstrad lingarnssjal

Postat den

Så här vacker blev hönornas ”Fjädermönstrade lingarnssjal” !

Garn: 1 hg Lino från BC-garn, 300 m/hg Stickor: Jumperstickor 4 1/2 eller 5

Mönstret delbart med 14 + 1 Lägg upp 43 maskor

Varv 1 och alla ojämna varv: Avigsida: 1 rm, *13 am, 1 rm* Upprepa * – * varvet ut.

Varv 2: 1 rm, * 13 rm, 1 am*. Upprepa * – * varvet ut.

Varv 3: som varv 1

Varv 4: 1 rm, * 4 am tillsammans, 1 omsl, 1 rm, 1 omsl, 1 rm, 1 omsl, 1 rm, 1 omsl, 1 rm, 1 omsl, 1 rm, 1 omsl, 4 vridna räta tills, (sticka i bakre maskbågen) 1 am*. Upprepa * – * varvet ut.

Upprepa dessa 4 varv till önskad längd. Maska av, fäst garnet. Blötlägg sjalen i ljummet vatten, krama ur, spänn upp och låt torka.

 

Om ariadnegarn

Ariadne Garn & Kuriosa i Kalmar På bloggen kommer information om nya garnsorter och framtida stickcaféer komma upp

»

  1. Ska bli jättekul att sticka den snygga lingarnssjalen. Hälsningar Elisabeth

    Svara
  2. Lena Hillring

    Sååå fin! En så’n får det bli!
    Ses senare – kram, Lena

    Svara
  3. Hej! Nu är jag klar med denna vackra sjal och det är första gången jag stickar i lin och spetsmönster. Den är blockad men blev väldigt stel. Jag ska ge bort den i present och undrar om jag kan mjuka upp den på något sätt? Undrar också om man ska blocka varje gång man tvättar den eller är det bara första gången?
    Tack för inspirationen, jag kommer in en dag och köper en härva till. Jag vill ju ha en sjal till mej själv också, och det var ett enkelt och roligt mönster att sticka 🙂

    Svara

Kommentera

