RSS Flöde

Trikolor – grytlapp i rolig stickning

Postat den

077

SvartaHönan var överlycklig! I år fick hon hjälpa till i köket hos Café Svea i Skäftekärr. Ja, hon fick förstås inte laga mat än, det skötte kocken med den äran, men hon fick skala och riva potatis till den nya älsklingsrätten ”Lufsa”*. Ahh, bara namnet! En maträtt som hette Lufsa!!! Ååå vad roligt hönorna hade med Lufsa! De lekte Lufsa, de ropade: Lufsa, lufsa till varandra och kiknade av skratt, de Lufsade allt de kom åt, kastade gamla valnötter på varandra och ropade Lufsa, de hade verkligen kul.

SvartaHönan åt så mycket Lufsa hon kunde när hon var i köket. Hon hade bränt sig flera gånger då hon ivrigt skulle ta ut de heta Lufsaformarna ur ugnen. Hon stickade raskt några riktigt bra grytlappar som både hon och kocken kunde använda enligt följande mönster:

Trikolor – grytlapp
Material: tre färger bomullsgarn – rosa, grön, vit
Stickor: rundsticka 2,5 40 eller 60 cm
Lägg med rosa upp 90 (120) m
Varv 1 – 2 : rosa
Varv 3: byt till vitt garn * lyft 1 rm, sticka 2 vita rm*. Upprepa * – * hela varvet.
Varv 4: som varv 3.
Varv 5 – 6: rosa
Varv 7: byt till grönt garn * lyft 1 rm, sticka 2 gröna rm*. Upprepa *-* hela varvet.
Varv 8: som varv 7
Upprepa varv 1 – 8 till önskad längd. Avsluta med varv 1 – 2. Maska av. Sy ihop öppningen upp- och nertill. Virka en ögla i ena hörnet genom att virka 15 lm, slut till en ögla, virka ca 20 – 25 fasta m runt öglan. Fäst garnet, använd som grytlapp eller häng upp i köket bara för att den är snygg…
Ariadne – Garn & Kuriosa Okegatan 10 392 45 Kalmar 0733 – 12 39 64
Öppet må – fr 12 – 18, Sommartid finns vi i Skäftekärr på norra Öland, butiken öppen alla dagar kl 11 – 17 http://www.ariadnegarn.wordpress.com

*Lufsa – en öländsk maträtt som tillagas av råriven potatis, ägg, någon msk mjöl, lite salt. Blandas samman, slås ut i en långpanna, täcks med tunna skivor rimmat fläsk, bakas i 175 graders ugn i ca 45 min. Serveras med rårörda lingon och grädde.

Annonser

Om ariadnegarn

Ariadne Garn & Kuriosa i Kalmar På bloggen kommer information om nya garnsorter och framtida stickcaféer komma upp

Ett svar »

  1. Vilken härlig mat rätt, den ska jag allt prova.
    Och så härliga grytlappar.
    Ha det gott

    Svara

%d bloggare gillar detta: